Facebook Dziennik

Język mniejszości narodowej

Język mniejszości narodowej
grafika do wpisu: Język mniejszości narodowej

Organizacja nauki języka mniejszości narodowej niemieckiej w Szkole Podstawowej nr 1 im. ks. Teodora Christopha w Miasteczku Śląskim.

Głównym aktem prawnym regulującym organizację nauczania języka mniejszości narodowej w szkołach jest Rozporządzenie MEN z dn. 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym.

Zasady organizowania zajęć oraz składanie rezygnacji
1. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej. Zadanie to realizowane jest w szczególności poprzez organizację nauki języka mniejszości narodowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, w następujących formach:
a) nauka języka mniejszości narodowej – 1 godzina tygodniowo (klasy 1-6).
* Od tego roku gmina finansuje dodatkowo drugą godzinę zajęć z własnych środków.
b) nauka własnej historii i kultury – 25 godzin na rok (klasa 5 i 6).

2. Naukę języka mniejszości organizuje dyrektor szkoły, na pisemny wniosek składany na zasadzie dobrowolności przez rodziców ucznia, w terminie do 20 września bieżącego roku szkolnego. Wniosek ten można złożyć dyrektorowi szkoły przy zgłoszeniu ucznia do szkoły albo w toku nauki w szkole. Wniosek ten nie jest deklaracją przynależności do organizacji zrzeszających mniejszości niemiecką. Złożenie wniosku przez rodziców oznacza, że przez cały okres nauki w danej szkole uczeń objęty będzie nauką języka mniejszości, a prowadzone w szkole zajęcia zaliczone zostaną do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia z pełnymi konsekwencjami zasad oceniania, klasyfikowania i promowania (uzyskana ocena wlicza się do średniej ocen, ocena końcowa ma wpływ na promocję do następnej klasy).
Możliwe jest złożenie oświadczenia o rezygnacji z nauki języka mniejszości nie później niż do 29 września roku szkolnego, którego dotyczy rezygnacja, co jest równoznaczne z zaprzestaniem udziału ucznia w nauce tego języka. Brak deklaracji o rezygnacji z nauki języka mniejszości narodowej jest równoznaczny z kontynuowaniem przez ucznia tego języka.

3. Szkoła organizuje nauczanie języka mniejszości w oddziałach szkolnych, jeżeli na naukę języka mniejszości zostanie zgłoszonych na poziomie danej klasy co najmniej 7 uczniów.


4. Nauczanie języka mniejszości i własnej historii i kultury państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, odbywa się na podstawie programów nauczania dopuszczonych do użytku w szkole przez dyrektora szkoły.
 
Cele nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej
Głównymi celami nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości na etapie wczesnoszkolnym jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka. Najważniejszym celem wychowawczym jest promowanie zrównoważonego rozwoju, kształtowanie postawy uczciwego, odważnego i tolerancyjnego młodego człowieka, uczącego się przez całe życie, potrafiącego nawiązywać kontakty i zgodnie współpracować z innymi.
Na zajęciach języka mniejszości kształtuje się i wprowadza elementy z życia codziennego, które są wyznacznikami podtrzymującymi i kształtującymi tożsamość narodową.
Chodzi tu przede wszystkim o uniwersalne elementy takie jak urodziny, adwent, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzień Matki i związane z nimi tradycje, obrzędy i piosenki.
Zajęcia języka niemieckiego jako języka mniejszości opierają się na właściwościach psychicznych i fizycznych dziecka takich jak: ciekawość, otwartość, potrzeba komunikacji, żądza wiedzy, spontaniczność i aktywność fizyczna. Bardzo dobre zdolności naśladowcze dzieci sprzyjają poprawnej nauce fonetyki i intonacji języka obcego. Aktywność fizyczna i spontaniczność tej grupy wiekowej sprzyja uczeniu się przez działanie, dając bardzo dobre efekty w nauce języka. Program zakłada maksymalną eliminację stresu, opiera się na słuchaniu, ogólnym rozumieniu wypowiedzi, imitacji i dobrowolności wypowiedzi.
Program realizowany na zajęciach jest elastyczny, można go dostosować do indywidualnych warunków i potrzeb nauczyciela oraz uczniów. Dużą uwagę poświęca się kształceniu mówienia poprzez naukę rymów, krótkich wierszy, piosenek, umiejętne splatanie nauki z zabawą. Uczniowie klas 1-3 pracują z podręcznikiem i zeszytem ćwiczeń „Niko”, klasy 4-6 z podręcznikiem i ćwiczeniami „Mach mit!”. Podręczniki dla klas młodszych to zbiór wierszy, piosenek, zabaw, gier połączonych z systematycznym rozwijaniem sprawności językowych. W zeszycie ćwiczeń uczniowie wklejają podpisy, kolorują rysunki, wycinają, grają w domino, memory i inne gry, uzupełniają dialogi wykorzystując poznane zwroty. Materiały dla klas starszych dostosowane są do możliwości poznawczych młodych ludzi. Sale, w których prowadzone są zajęcia wyposażone są w tablice multimedialne oraz sprzęt niezbędny do prowadzenia lekcji języka niemieckiego.


Rozporządzenie MEN (2017 r.) - j. mniejszości ---> POBIERANIE
Rozporządzenie MEiN (2022 r.) - j. mniejszości ---> POBIERANIE
Wniosek o objęcie dziecka nauką języka mniejszości narodowej ---> POBIERANIE
Wniosek o objęcie dziecka nauką języka mniejszości narodowej (WZÓR) --> POBIERANIE
Oświadczenie o rezygnacji z objęcia dziecka nauką języka mniejszości narodowej (WZÓR)  ---> POBIERANIE