REGULAMIN RADY RODZICÓW
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Uchwalono na podstawie art. 83 i art. 84 ustawy z 14 grudnia 2016 r. –Prawo oświatowe
§ 2.
Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
§ 3.
1.Terenem działania Rady Rodziców są budynki szkoły.
2.Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
Rozdział II
Cele rady rodziców
§ 4.
1.Rada Rodziców, zwana dalej Radą, jest społecznym organem władzy w szkole reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów uczęszczających do szkoły.
2.Głównym celem Rady Rodziców jest działanie na rzecz wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkoły.
3.Ponadto, celem działalności Rady Rodziców jest:
3.1.Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrekcją szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły.
3.2.Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy.
3.3.Prezentowanie wobec dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów i władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
3.4.Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych rodziny i szkoły w życiu dziecka.
Rozdział III
Zadania i kompetencje rady rodziców
§ 5.
1.RadaRodziców w porozumieniu z Radami Klasowymi uchwala regulamin działalności w celu określenia swoich zadań i kompetencji oraz współpracy z pozostałymi organami szkoły: dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim.
§ 6.
1.Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli.
2.Program profilaktyki obejmuje treści dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców
3.Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
4.Program wychowawczo-profilaktycznego ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
§ 7.
1.Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
2.Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.
§ 8.
1.Zadaniem Rady Rodziców jest:
1)pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
2)gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działalności szkoły, a takżeustalenie zasad wydatkowania tych funduszy,
3)zapewnienie rodzicom, we współpracy z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły poprzez:
1.3.a)zapoznanie z zadaniami oraz zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi szkoły i klasy,
1.3.b)udostępnianieregulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
§ 9.
1.Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.
2.Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 7 dni oddnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.3.Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.
§ 10.
Rada Rodziców na wniosek dyrektora szkoły opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
§ 11.
Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
§ 12.
Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.
§ 13.
Rada Rodziców opiniuje ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych wynikających z § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. nr 46, poz. 432 ze zm.) oraz innych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
§ 14.
Rada Rodziców deleguje przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora.
Rozdział IV
Tryb przeprowadzania wyborów
§ 15.
Tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:
1.Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przez Wychowawcę oddziału klasowego.
2.Rady klasowe są wybierane w każdym roku szkolnym w głosowaniu jawnym.
3.Prawo zgłaszania kandydatów do Rad Klasowych przysługuje każdemu z rodziców obecnemu na zebraniu.
4.Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają rady oddziałowe składające się z trzech rodziców uczniów danego oddziału.
5.W wyborach do rad oddziałowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
6.Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
7.Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego.
§ 16.
Tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:
1.Wybory przedstawiciela danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
2.PrzedstawicielemRady Rodziców jest wybrany członek rady oddziałowej wybrany na pierwszym zebraniu rodziców.
3.Wybory Przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
4.W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
5.Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów Przewodniczącego Rady Rodziców:
1)przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
2)przeprowadzenie głosowania,
3)policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
1.Kandydat na Przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
2.Za wybranego Przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
3.W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze Przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.
4.WybranyPrzewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą część zebrania.
Rozdział V
Struktura Rady Rodziców
§ 17.
1.W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych podczas pierwszego zebrania rodziców uczniów danego oddziału.
2.Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi:
1)przewodniczący,
2)zastępcy przewodniczącego,
3)skarbnik,
4)sekretarz,
3.Do składu Prezydium Rada Rodziców może powołać w trakcie wyborów do 2 członków wspomagających prace Prezydium
4.Kadencja Prezydium trwa 1 rok od dnia dokonania wyboru do dnia 30 września kolejnego roku szkolnego.
5.W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
6.Rada może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.
Rozdział VI
Zasady działania rady rodziców
§ 18.
1.Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego roku szkolnego.
2.Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu wybrania Przewodniczącego Rady Rodziców.
3.Przed przystąpieniem do wyborów Prezydium ustępujące z funkcji przedstawia sprawozdanie z pracy z dokładnym uwzględnieniem zebranychi wydatkowanych
środków.
4.Kolejne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad klas lub Dyrektora szkoły.
5.Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Radylub upoważniony przez niego członek Rady Rodziców.
6.O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady oraz dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty szkole, na 7 dni przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.
7.W zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział dyrektor szkoły, na zaproszenie Rady Rodziców.
8.Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.
§ 19.
1.Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej właściwości.
2.Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów osób uczestniczących w zebraniu.
3.Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
4.Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.
§ 20.
1.Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
2.Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
1)numer, datę i miejsce zebrania,
2)listę osób obecnych podczas zebrania,
3)zatwierdzony porządek obrad,
4)stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
5)przebieg obrad,
6)streszczenie wystąpień oraz wnioski,
7)treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,
8)podpisy przewodniczącego i sekretarza.
Rozdział VII
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy
§ 21.
1.Rada Rodziców prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ogólnych przepisach o rachunkowości.
2.Fundusze Rady Rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców, darowizn i działalności własnej.
3.Fundusze gromadzonesą osobno dla rad oddziałowych oraz osobno dla Rady Rodziców.
4.Wysokość minimalnej składki rodziców dla rad oddziałowych ustalają rady klasowe.
5.Rada Rodziców proponuje wysokość składki na fundusz zarządzany przez nią.
6.Rodzice mogą zadeklarować składkę w innej wysokości oraz mogą zadeklarować swoje świadczenia w robociźnie na rzecz szkoły.
7.Rada Rodziców przechowuje swoje fundusze u Skarbnika Rady, a poszczególne oddziały u skarbników klasowych.
8.Osobą odpowiedzialną za finanse Rady Rodziców jest Skarbnik natomiast za fundusze klasowe odpowiedzialność ponosi skarbnik rady oddziałowej.
9.Rada Rodziców decyduje na co zostaną przeznaczone pieniądze. Fundusze Rady Rodziców są wydatkowane zgodnie z zatwierdzonym na dany rok szkolny planem.
10.W działalności finansowo –gospodarczej obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania zebranymi środkami.
11.Na bieżące wydatki można dysponować gotówką na warunkach ogólnie obowiązujących. Dopuszcza się możliwość pobierania zaliczki stałej, która należy rozliczyć.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 22.
1.Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
2.Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.
3.Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Szkoły.
4.Zmianyw niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez plenarne zebranie Rady Rodziców.
5.Członkowie Klasowych Rad Rodziców, prezydium Rady Rodziców mogą być odwołani ze swych funkcji przed upływem kadencji, jeżeli ich działania są sprzeczne z niniejszym Regulaminem lub zagrażają dobremu imieniu szkoły
§ 23.
1.Rada Rodziców posługuje się pieczątką podłużną o treści:Rada Rodziców przy Szkole Podstawowej Nr 1im. ks. Teodora Christopha, ul. Dworcowa 542-610 Miasteczko ŚląskieRegulamin przyjęty uchwała nr 1/2021Rada Rodziców dnia27 stycznia 2021